Billedkunstneren Torben Ebbesen har ikke blot i en lang karriere stået i konstant dialog med det 20. århundredes kunst, han har også i sine værker og studier beskæftiget sig med et mægtigt encyklopædisk felt, der omfatter religiøse, mytologiske og videnskabelige verdensbilleder.
Som en fjern genklang of de måder hvorefter menneskeheden har tegnet symboler, billeddannelser m.v. ind i stjernernes grupperinger og ansatser til figurer, prenter Ebbesen en udfordrende rebus ind i sine objekter. Rebus’er der ganske vist via titler eller tegn griber vores opmærksomhed, men som ikke nødvendigvis er nemme at tyde.
Umiddelbart føler man en vis pine stillet over for Ebbesens værker, en spæn- ding som kommer af, at tingene i deres rige materialekarakter og vitale gestus synes at række ud efter publikum. Samtidig forbliver de dog hemmelighedsfulde, lukkede omkring deres egen kode. De byder sig til og trækker sig tilbage i en og samme bevægelse. De synes at bero på krypteret viden oveni så generøse materialekonstellationer, at de umiddelbart knock-outer beskueren, idet vi alene under den spontane sansning erfarer at materialer, farver og overflader ud fra forudfattede meninger er inkongruente.Desuden, den iværksatte energiudladning i formernes retninger, strittende kollisioner samt umanerlige proportioner, parret med stoflige dissonanser, forbløffer. Der er ingen klassisk harmoni at Iæne sig op ad.
En særegen verden springer op af æsken i kunsthallernes ellers rouge omgivelser, betragtelig i sin rækkevidde og referencer, anarkistisk i sit anslag. Man forestiller sig at kunstneren et par gange om måneden gennempløjer fabriksdepoter, kortmateriale, diagrammer, reservedelslagre, messer for nye syntetiske stoffer, naturreservater, zoologiske museer, mineralogiske samlinger,100 års farveprøver fra malerfirmaer, genbanker og institutter for menneskets anatomi.– Carsten Thau
CV
10.07.1945
Født i Haderslev
1963
Bergenholz Dekoratørskole, København
1964-1967
Tegne- og Kunstindustriskolen, København
1967-1969
Periodevis bosat i Rom, rejser rundt i Italien som musiker
1968
Optaget på Det Kgl. Danske Kunstakademi i København på prof. Egill Jacobsens Afdeling for Maleri
1970
Elev på malerskolen hos prof. Richard Mortensen og hos srafikeren prof. Palle Nielsen
1971
Kunstanmelder ved dagbladet Information i København
1973
Kunstpædagogisk Skole hos prof. Helge Bertram på Det Kgl. Danske Kunstakademi
1974-1975
Københavns Universitet, Kunsthistorisk institut – kunsthistoriske studier og filosofikum
1975
Afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi
1975-1976
Atelier med maleren Erik Meltofte
1976-1984
Ansat som lærer i Farve og Form ved Skolen for Brugskunst, Kobenhavn
1976
Medstifter og medlem af gruppen Ny Abstraktion, København
1976
Medlem af Kunstnersamfundet
1977
Medstifter af kunstnerkollektivet KANAL 2 på Christianshavn, København
1980-1985
Kortere perioder som gæstelærer på Det Kgl. Danske Kunstakademi, København
1981
Seks måneders ophold i Stuttgart (med Margrete Sørensen)
1983 1984
Inviteret af Kulturministeriet i Munchcn til 6 måneders ophold i gæsteatelieeme “Lothringerstrafie 13”, Munchen.Tyskland (med Margrete Sørensen)
l984 -l985
Tildelt Bertha-Koempel-Stiftungs Legatbolig og Arbejdslegat til 6 måneders ophold i Villa Waldberta ved Starnberger See, Feldafing/Obb., administreret af Munchen By (med Margrete Sørensen)
1984-1990
Tildelt Henrik og Dagmar Starckes Fonds legatbolig. Frederiksberg
Forlader gruppen – Ny Abstraktion
1985
Medlem af Den Frie Udstilling
Scenografi til Compagnie Entre positraire enTrancit/ v. Brigit Farges, Paris (ny dans)
1986
Modtaget Cathrine og Rainer A. Muller-Schmidts Fond; 4 måneders ophold i atelierbolig i Zurich, Schweitz
Af Kulturministeren udpeget til 3-mandsudvalget, der skulle udarbejde betænkning om
“Statens museale forpligtelser”
1987
Professor i Maleri, Goteborgs Universitet, Konsthogskolan Valand, Sverige
Ophold i Japan i forbindelse med udstillingen “ScandinaviaToday”,Tokyo
1987-1989
Udnævnt til formand for Statens Kunstfonds Indkøbs-, Legat- og Udsmykningsudvalg
1989
Tildelt forskningsstipendie til en måneds ophold i Japan af Goteborgs Universitet, Sverige
Fratrådt professorstillingen i Maleri ved Goteborgs Universitet i december “89
1990–1993
Ansat som projektleder ved Det Kgl. Danske Kunstakademi, l. del, København
Fraflytter Henrik og Dagmar Starckes Fonds legatbolig, Frederiksberg
1992
Af Kulturministeriet udpeget som formand for arbejdsgruppe, der skulle udarbejde betænkning om etablering af et informationscenter og sekretariat for dansk billedkunst
1993
Fratrådt stillingen som projektleder ved Det Kgl. Danske Kunstakademi
1995-200
Arbejder udført for Royal Copenhagen
1999-2002
Medlem af Akademiets Jury
1999-2004
Medlem af Værksteds rådet, Statens Værksteder for Kunst og Håndværk
2000-
Medlem af Udstillingsforum, Møstings Hus, Frederiksberg
2006-2011
Arbejder udført for Den Kgl. Mønt (20 kr. Emma Mærsk, 10 kr. Nattergalen, 20 kr. Selandia)
Bor og arbejder i Fredensborg